Lissabonin uusivuosi

Saavuimme Lissaboniin uudenvuodenaattona alkuillasta. Lissabonin lentokentältä on kätevästi metroyhteys keskustaan, jonka lähistöllä majoituimme. Huoneistohotellimme sijaitsi Bairro Alto -kaupunginosassa, jota kuvaillaan myös yöelämän keskittymäksi. Meitä kuitenkin alueessa kiinnosti yöelämää enemmän sen keskustan läheisyys, mutta keskustaa edullisempi hinta. Huoneistomme oli ylimmässä kerroksessa, joten uudenvuodenbileet eivät juuri kuuluneet. Asettauduttuamme  googlailimme hetken, että Praça do Comércio -nimisellä torilla olisi parhaimmat näkymät raketeille. Illallisemme eli Portugalin kansallisruoka turskan jälkeen suuntasimme siis raketteja katsomaan.

Bairro Alto valmistautuu illanviettoon
Uudenvuodenaaton auringonlasku huoneistomme ikkunasta

Praça do comércio -torilla oli alkanut portugalilaisten esiintyjien konsertti ja torille alkoi valua klo 23 aikaan valtavasti ihmisiä ja lopulta kaikki liikuimme yhtenä massana laukkujen tarkastuksen jälkeen alueelle sisään. Etsimme konserttialueen laidalta hieman rauhallisemman kohdan ja jäimme merenrantaan odottaman puoltayötä. Muutamaa minuuttia ennen vuoden vaihtumista konsertissa pidettiin tauko ja lähtölaskennan jälkeen alkoi noin vartin ilotulitusshow. Rakettien jälkeen ihmiset lähtivät suurena massana kulkemaan kohti jatkoja klubikeskittymään, hotellimme ympärille. Meille kuitenkin riitti hyvin se rakettishow, joka oli kyllä ihan hieno.

Praça do Comércio -torin konsertti
Terassit olivat täynnä illallistajia
Uudenvuodenpäivä

Uudenvuodenpäivästä olimme lukeneet, että se olisi joulun lisäksi ainut päivä vuodesta, jolloin Lissabonissa kaikki on kiinni ja kaupunki on hyvin hiljainen. Olemme aikaisemmilla reissuillamme käyneet tosi hyvillä, ilmaisilla opastetuilla kävelykierroksilla, joten tälläkin kertaa etsimme sellaisen. "Free walking toureja" tarjoaa hyvin monet eri yhdistykset. Liityimme Chill Out companyn tourille, jolla kiersimme noin 20 henkilön joukkiolla oppaan kanssa Lissabonia vajaan kolmen tunnin ajan. Kaksi ensimmäistä päiväämme olivat +15 asteisia ja hyvin aurinkoisia, mutta kahtena seuraavana oli viileämpää ja sumuista.

Uudenvuodenpäivänä hotellimme ympäristön kadut olivat hyvin hiljaisia.

Piknikejä rannan läheisyydessä

Praça do comércio

Lissabonin tunnettuja sinivalkoisia kaakeleita on siellä täällä rakennuksien seinissä.
Alfaman kaupunginosa

Fado-musiikin museo

Chill Out companyn Free walking tour -ryhmämme

Kävelykierroksen jälkeen kävimme Lissabonin tunnetussa "Time out marketissa", johon on koottu erilaisia ravintoloita ja paikallisia ruokamyyjiä.

Löysimme marketista myös vegeburgereita
Pastel de nata -leivoksia myydän Lissabonin jokaisessa leipomossa. Alkuperäiseltä nimetään leivos on "pastel de Belém", mutta vain muutamat leipurit saavat käyttää sitä nimeä, sillä vain heillä on käytössä alkuperäinen munkkien kehittämä resepti.
Sintra

Lukiessa matkakertomuksia Lissabonista huomaa, että päiväretki Sintraan on hyvin suosittu. Kolmantena päivänä teimmekin siis retken 17 km päässä Lissabonista sijaitsevaan Sintran kaupunkiin. Lissabonista pääsee sinne junalla noin 20 minuutissa ja lippukin maksaa alle 2 euroa.
Sintrassa on paljon muun muassa vanhojen kuninkaiden palatseja ja linnoja, joita kaikkia ei ehdi mitenkään kiertää yhdessä päivässä, ellei kulje kaikkia välimatkoja tuk-tukilla tai turistibussilla, joka kiertää kohteissa.

Saavuimme Sintraan ennen puoltapäivää - niin kuin kaikki muutkin.

Palácio da Pena

Me päätimme valita Palácio da Penan pääkohteeksemme, jonne lähdimme kävelemään heti junasta poistuttuamme. 40 minuutin kävelyn aikana huomasimme hyvin Sintran suuret korkeuserot, sillä mäkiä on paljon ja ne ovat paikoitellen hyvinkin jyrkkiä. Palatsin puistoalue on suuri ja sekä palatsin puistoon että palatsiin sisään on omat, alle 10 euron pääsylippunsa. Itse palatsi sijaitsee myös kukkulan päällä, joten puistoon sisään päästyämme aloitimme uudestaan kiipeämisen kohti palatsia. Palatsiin sisälle pääsyn arvioitu odotusaika oli iltapäivästä 45 min, mutta jostain syystä meidän aikaan oli vähemmän ihmisiä ja pääsimme hyvin nopeasti viiden minuutin odotuksen jälkeen. Ihmisiä silti riitti lähes tungokseen asti ja palatsissa vierailu tarkoitti sen huoneiden läpikulkemista yhdessä ihmisvanassa.

Penan palatsi

Yksi palatsin olohuoneista
Palatsi-kierroksen jälkeen terassille voi jäädä syömään eväitä tai kahvilan tuotteita.

Palatsin puutarha

Puutarhan lampi
Palatsin ja sen puiston jälkeen lähdimme laskeutumaan takaisin kohti Sintran keskustaa. Lähdimme seuraamaan trail-reittiä, joka kulki metsässä muun muassa maurien linnoituksen ohi tai oikeastaan sen alapuolella, sillä sekin sijaitsee korkealla kukkulalla, jonne emme enää ehtineet kiipeämään.

Maurien linnoitus

Trail-reitti

Jälkikäteen tuntui, että saatoimme nähdä oikeastaan enemmän, kun kävelimme katuja ja valitsimme yhden pääkohteen sen sijaan, että olisimme kulkeneet bussilla kaikki välit ja yrittäneet ehtiä kaikkiin linnoihin ja palatseihin.

Sintran kansallispalatsi

Kolmas päivämme meni Lissabonissa kierrellessä.

Tuk-tukit näytti olevan suosittu liikkumismuoto

Ilma alkoi sumustua
Sardiinit ovat turskan lisäksi iso juttu Lissabonissa ja sardiinikauppoja näkyikin siellä täällä.
Castelo de São Jorge

Kävimme Alfaman kaupunginosan keskiaikaisessa Castelo de São Jorge -linnassa, joka sijaitsee korkealla yhdellä Lissabonin seitsemästä kukkulasta. Pääsylippu maksoi 5 euroa ja koska linnoitus on Lissabonin tunnetuin kohde, niin päätimme käydä siellä. Vaikka ilma oli tosi sumuinen ja sitä "erityisen hienoa näköalaa" emme sumun alta täysin nähneetkään, oli se silti ihan kiva ja sumu toi erilaisen tunnelman.

Sumuinen näkymä kaupunkiin linnoituksesta

Olimme etsineet Lissabonista myös pari vegaaniravintolaa (Ao 26 vegan food project ja Jardim das Cerejas). Ensimmäinen oli lounaalla niin täynnä, ettemme ensiyrittämällä mahtuneet sisään, joten jouduimme varaamaan pöydän ja palasimme myöhemmin uudestaan. Tyttöystäväni meksikolainen vaihtarikaveri tuli sattumalta myös Lissaboniin meidän viimeisenä päivänämme, joten ehdimme illallistaa vielä hänen kanssaan.

Lentomme piti lähteä Lissabonista Bordeaux'hon klo 11.30, mutta kentälle tultuamme huomasimme, että sen aamun kaikki aikaisemmat lennot ovat myöhässä ilman sumuisuuden takia. Turvatarkastuksen jälkeen meidänkin lennon ilmoitettiin myöhästyvän 1,5 tuntia. Lopulta kone pääsi lähtemään noin kaksi tuntia myöhemmin kuin oli tarkoitus. Bordeaux'n lentokentältä juna-asemalle pääsee 50 minuutissa sekä paikallisbussilla että erillisellä lentokenttäbussilla. Olin ostanut junalipun Bordeaux'sta takaisin Poitiersiin jo etukäteen, mutta siihen junaan en sitten ihan ehtinyt. Onneksi kuitenkin oli vielä pari junavaihtoehtoa sille illalle ja pääsin vielä samana iltana Poitiersiin

----

Nyt alkaa joululomani viimeinen viikko, jonka vietän Alpeilla Poitiersin yliopistoliikunnan laskettelu- ja lumilautaulukurssilla ennen kuin kevätlukukauden kurssit alkavat.