Syyslomaviikko - Strasbourg, Colmar ja Dijon

Syyslomaksi olimme valinneet tyttöystäväni kanssa Strasbourgin, Dijonin ja Colmarin kaupungeiksi, joissa viettäisimme lomamme. Mitään tarkkaa suunitelmaa tekemisistä kyseisissä kaupungeissa emme olleet jaksaneet tai ehtineet suunnitella kovinkaan paljoa kaiken muun vaihtoon totuttelun ohella. Tuntuu, että syysloma tuli melko nopeasti, kun juuri oli päässyt vähän kärryille siitä, miten kurssit toimii yliopistolla. Varsinkin kun vaihtareille kurssien aloitus oli hyvin liukuva.

Kuljimme kaupunkien välillä junalla, paitsi Colmar-Strasbourg välin menimme bussilla, kun se maksoi vain 5 euroa. Syysloman ajaksi junalippujen hinnat nousivat melko paljon, ja sen vuoksi palasinkin takaisin Poitiersiin vasta loman loputtua, niin sain liput muutamia kymppejä edullisemmin Alle 27-vuotiaiden on mahdollista ostaa viidellä kympillä vuoden voimassaoleva "Carte Jeune"-alennuskortti Sncf-juniin. Kortilla saa keskimäärin 30 % alennusta lipuista ja tähän mennessä ainakin se on tuntunut kannattavalta.

Tästä syyslomapostauksesta taitaa tulla hyvin kuvapainotteinen.

Strasbourg

Syysloman aluksi matkustin Poitiersista Strasbourgiin, jossa tyttöystäväni on Erasmuksena lukukausivaihdossa. Vietimme Strasbourgissa kaksi päivää, joiden aikana kiertelimme kaupungilla ja kävimme muun muassa La Petit France -alueella.

La Petite France

Strasbourgin yliopiston päärakennus
Nimikkoratikka

Mulhouse

Strasbourgista jatkoimme yhdessä kohti Dijonia, joka sijaitsee Bourgognen departmentissa Keski-Ranskassa, alle pari tuntia Strasbourgista junalla. Junaa piti vaihtaa Mulhousessa ja olimme ostaneet lipun niin, että ehtisimme matkanvarrella kiertää muutaman tunnin pikkuista Mulhousea. Tuona päivänä olikin sitten sateista ja kylmää, ja kuten Poitiersista ja Strasbourgigsta olimme jo oppineet, lähes kaikki on kiinni sunnuntaisin. Kävimme syömässä ja löysimme Historia-museon, johon saimme mennä rinkkojemme kanssa.

Mulhousen vanha kaupungintalo, jossa nykyään toimii Musée Historique

Dijon

Viininmaistelu

Dijonissa ajattelimme, että voisimme käydä viinimaistelussa, Ranskassa kun kerta ollaan. Löysimme Dijonin läheltä Marsannay -nimisen alueen, jonka viinitila järjestää noin 10e/hlö alkaen viinimaisteluita viinikellarissaan. Ostimme lipun netissä, jonka jälkeen viinitilalle piti vielä soittaa ja varata paikka maistelusta. Viinitilalle pääsi kätevästi paikallisbussilla parissakymmenessä minuutissa. Tilan nimi oli Château de Marsannay eli Marsannayn linna. Ehdin nimen perusteella saada mieleeni jo kuvan valtavasta ja mahtipontisesta keskiaikalinnasta, jollainen se ei ihan ollut, mutta kiva pieni linna kuitenkin.

Château de Marsannay

Viiniköynnöksiä
Viinikellarin viinitynnyreitä
Olimme kello neljän maistelussa ainoat, joten saimmekin privaattiopastuksen. Kierroksen alussa opas kertoi Bourgognen alueen erilaisista maaperistä, joiden vuoksi jokaisen viinitilan viinit maistuvat erilaisilta. Laskeuduimme viinikellariin, jossa muutama työntekijä pyöri tammisten viinitynnyreiden ympärillä. Oppaamme selitti punaviinin valmistuksen eri vaiheet. Kierroksen lopussa palasimme viininmaistelutilaan, johon opas toi kuusi eri viinipulloa ja lasit. Hän ohjasi, miten viiniä haistetaan ja pyöritetään lasissa, jotta viinin tuoksu voimistuu. Ja miten suuhun saa oikein ilmaa, jotta eri aromit tulevat esiin. Jokaisen maistamisen jälkeen analysoimme viinin hajua ja makua ja lopuksi opas halusi kuulla vielä, miten vertaisimme viinejä keskenään. Kierroksen ja viinianalyysien sanasto ranskaksi oli melko haastavaa, mutta mielestäni yllättävän hyvin kuitenkin pystyin seuraamaan opastusta tietämättä aiheesta ennakkoon juuri mitään.

Saimme maistelulasit matkamuistoksi
Viinimaistelutila linnan katutasossa olevassa viinikaupassa
Dijonin keskusta
Dijonin keskustan alueella kulkee ilmainen pikkusähköbussi

Musée de la Vie Bourguignonne
Dijonin sinappikauppa

Sinappikaupassa oli sinappihanat ja lukuisia erilaisia sinappeja, joita sai maistaa.

Darcy Garden

Colmar

Dijonista lähdimme takaisinpäin Alsacen departementiin Colmar-kaupunkiin, jossa vietimme kaksi päivää ennen palaamista takaisin Strasbourgiin. Colmar oli näistä kaupungeista pienin ja turistisin ja täynnä kivannäköisiä taloja.

Pieni Venetsia -niminen kaupunginosa

Lähtöpäivänä, ennen bussia takaisin Strasbourgiin, halusimme vielä käydä katsomassa Colmarin vapaudenpatsasta. Colmarissa muuten kaikki on lähellä ja kätevästi, kun kaupunki on tosi pieni, mutta tämä patsas on muutaman kilometrin päässä keskustasta, ja keskellä päätien liikenneympyrää.

Kaduilla oli paljon vapaudenpatsaaseen osoittavia nuolia

Colmarin kauppahalli

Kastanjat olivat selkeästi joku juttu, sillä varsinkin iltaisin joka kadulla oli kojuja, joissa myytiin paahdettuja kastanjoita.

----

Nyt alkaa totuttelu takaisin opiskeluun, parin viikon päästä mulla onkin jo kahden kurssin pariesitelmät.

Tulevana lauantaina Poitiersin Esn järjestää päiväretken Bordeaux'hon. Lähdemme bussilla kuudelta aamulla ja palaamme yöllä puoli kolmen aikaan.